T 34/76

11 lat gromadzenia cześć, blisko 60 lat czekania na 2 szansę... Ze stanu kompletnie pustego czołgu, T-34/76 został uruchomiony i dzisiaj jeździ.

T34/76 model 1942 ze zbiorów MWP ...

Studzianki 2019

Ostatni tydzień przed imprezą był niezwykle intensywny.
Bardzo zamieszały nam dwie ekipy telewizyjne robiące w 2 dni materiał na Forcie. Niestety w efekcie trzeba było nadrabiać .. w nocy..
... Czytaj więcej ...

Wieża T-34

Czas na optyczne zamknięcie bryły czołgu, czyli montaż wieży.
Wcześniej trzeba było mocno się nagimnastykować aby ją przygotować.

Pierwszy krok to wyjęcie z magazynu – z racji jej mas ...

... Czytaj więcej ...

Pierwszy raz.. - T-34/76

Na tę chwilę pracowaliśmy ciężko od dawna. Jeszcze rok temu czołg t-34/76 był kompletną wydmuszką, bez jakiegokolwiek wyposażenia. Wszystkie możliwe śruby i płyty zaspawane.
Stan pomnikowy ...

... Czytaj więcej ...

T-34/76 - buty

Kolejny tydzień upłynął Radkowi i ekipie na poprawkach układu chłodzenia, regulacjach układu przeniesienia mocy i instalacji kolejnych podzespołów do czołgu.
Oraz, na przygotowaniu taśm gąsienic ...

... Czytaj więcej ...

Silnik T-34

W każdym projekcie motorowym, szczególna chwila związana jest z montażem silnika. 
I z jego uruchomieniem. 

W przypadku Teciątka sprawa nie była tak prosta. Motor waży ponad tonę, a l ...

... Czytaj więcej ...

Tuleje dystansowe T-34

Na wolontaryjnej drodze często spotykamy fajnych ludzi :) Kilka tygodni temu, jeden z naszych Gości powiedział - mam warsztat i mogę was wesprzeć.
I w ten sposób do części "aspirynek" powstał ...

... Czytaj więcej ...

T-34/76 wnętrze

Przyszedł czas na publikację materiału o naszych pracach przy ostatnim ciężkim obiekcie z kolekcji Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej.

Czołg T-34/67 wyprodukowany w 1943 roku (data prod ...

... Czytaj więcej ...

Projekt - T 34/76


11 lat gromadzenia cześć, blisko 60 lat czekania na 2 szansę... Ze stanu kompletnie pustego czołgu, T-34/76 został uruchomiony i dzisiaj jeździ.

T34/76 model 1942 ze zbiorów MWP

T-34 był podstawowym typem czołgu średniego Armii Czerwonej w latach II wojny światowej.
Produkcja seryjna T-34 rozpoczęła się w 1940 r. W czasie jego wytwarzania wprowadzono szereg ulepszeń, związanych m.in. z uzbrojeniem, układem napędowym i układem jezdnym.
W sumie w latach 1940-44 zbudowano w ZSRR około 35 tys. czołgów T-34 uzbrojonych w armaty kal. 76,2 mm.

W Ludowym Wojsku Polskim pierwsze czołgi T-34 otrzymał w lipcu 1943 r. 1. pułk czołgów, wcielony w następnym miesiącu do 1. Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte.
W sumie do stycznia 1945 r. jednostki ludowego Wojska Polskiego otrzymały 118 czołgów T-34 różnych modeli produkcyjnych.

Czołg T-34/76, model 1942 z wieżą typu ,,mutra” w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego znajduje się od początku lat 90-tych.
Czołg ten został wyprodukowany w fabryce nr 183 w Niżnym Tagile w marcu 1943 r. Kadłub nosi numer ,,33613”, wybity na belce łączącej przednie płyty pancerza.

Jego historia oraz przynależność do konkretnej jednostki nie są znane.
Możemy się jedynie domyślać na podstawie śladów po naprawie, że czołg ten brał udział w walkach, został dwukrotnie trafiony w prawy bok, został wyremontowany i powtórnie trafił do służby.
Po wojnie przeszedł modernizację i był używany jako pojazd saperski z trałem przeciwminowym, o czym świadczyły zachowane fragmentarycznie przyspawane do przedniego, dolnego pancerza uchwyty.

W roku 2009 pojawiła się idea odbudowy tego pojazdu i doprowadzenie go do wyglądu z okresu II wojny światowej.
Rozpoczęto poszukiwanie brakujących elementów czołgu, bowiem był on mocno zdekompletowany. Nie posiadał prawie żadnych elementów wewnętrznych, z których został ograbiony gdy trafiał na pomnik.
Posiadał również liczne powojenne naleciałości, zniekształcające jego pierwotny wygląd.
Rolę lidera projektu przyjął pracownik MPTW Radosław Kwiatkowski, który z niemalże fanatycznym zaangażowaniem przez wiele lat gromadził niezbędne elementy pojazdu. Nie obyło się też bez wsparcia współpracującej z Muzeum Fundacji Pro Militaris, reprezentowanej przez Marcina Wilka i Tomasza Kowalskiego, którzy pozyskali szereg istotnych elementów czołgu, między innymi oryginalne pokrywy włazów załogi, dekle na koła, zegary, zasobniki boczne. Renowacja czołgu rozpoczęta została w połowie 2018 roku i trwała równo rok. Sukces projektu w stosunkowo niedługim czasie, był możliwy dzięki zaangażowaniu wolontariuszy MPTW.

Odbudowany czołg przeszedł swój ,,chrzest bojowy” już w następnym tygodniu po pierwszej jeździe próbnej, bowiem w dniach 10-11 sierpnia 2019 r. wziął udział w inscenizacji historycznej poświęconej bitwie pod Studziankami, jaka odbyła się podczas obchodów 75 rocznicowych tej bitwy w Studziankach Pancernych.

Choć T34/76 już jeździ, nadal trwają prace nad uzupełnieniem brakujących elementów wnętrza pojazdu.

Obecnie czołg można zobaczyć na wystawie plenerowej w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej przy ul. Powsińskiej 13.
Warto nadmienić, że aktualnie jest on jedynym jeżdżącym w Polsce czołgiem T34/76.