... bo każda pomoc jest ważna ...

Jako Wolontariusze aktywnie wspieramy Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej.
Wolontariat, to fantastyczna przygoda polegająca na poznawanie hstorii i obcowanie z techniką wojskową.
Nasz czas dzielimy pomiędzy remonty sprzętu, prace konserwatorskie. Wspieramy również spotkania i imprezy organizowane przez muzeum.
Jeśli jesteś osobą pełnoletnią i nie boisz się ubrudzić sobie rąk - przyłącz się do nas!

KOGO POTRZEBUJEMY?
Odpowiedź jest prosta: Każdy znajdzie dla siebie zajęcie.
Jako wolontariusz można realizować się na wielu płaszczyznach, nie tylko malując czy wykonując prace manualne. Wolontariat to także fascynujące śledzenie historii, szukanie i opracowywanie wiedzy technicznej potrzebnej do naszych prac.
Nie ukrywamy, że renowacja techniki wojskowej, to głównie praca przy sprzęcie. Zapraszamy osoby które wiedzą co to pilnik, młotek i szczotka druciana. Szczególnie porządane są osoby z wiedzą fachową: dawni technicy pracujący na sprzęcie, mechnicy, elektrycy czy osoby z wiedzą elektroniczną.
Ale jeśli nie miałeś nigdy doczynienia z pracami mechanicznymi a chciałbys spróbować nie bój się. Dzięki nam możesz spróbować swoich sił i nauczyć prac mechanicznych.
Wiek oczywiście nie ma znaczenia, choć ci młodsi ze względów bezpieczeństwa nie będą mogli wykonywać części prac.

Zapraszamy napisz: info@promilitaris.pl

Możesz przekazać darowiznę, a my wszystkie pozyskane środki przeznaczamy na cele statutowe, w tym na zakup muzealiów i ich konserwację.

mBank: 77 1140 2004 0000 3302 7950 5009

Aktualnie nasze działania kierujemy na trzy projekty:

Ts-8 Bies dla którego przygotowujemy drugi etap prac. Chcemy w nimi skupić się na silniku i elementach wewnętrznych płatowca, oraz na uzupełnieniu brakujących elementów samolotu.
Część pierwszą prac zakończyliśmy w grudniu 2018 roku. O zakresie prac i ich przebiegu przeczytacie Państwo tu: renowacja samolotu Ts-8 Bies ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego 2018 rok.

ISU-122 - największy niszczyciel czołgów po wschodniej stronie frontu. Celem projektu jest doprowadzenie pojazdu do stanu jezdnego.

PP Mi-2 "Plansza" - urządzenie treningowe, służące do zapoznania się z architekturą kabiny, oraz procedurami awaryjnymi dla śmigłowca Mi-2.
Nasz plan zakłada nie tylko przywrócenie pierwotnego wyglądu z zastosowaniem identycznych technologii, ale także pełną sprawność techniczną urządzenia.

Masz pytanie - zapraszamy napisz do nas: info@promilitaris.pl

Historia trwa! Również dzięki Twojemu wsparciu!

mBank: 04 1140 2004 0000 3302 7764 2953

ISU-122
Setki godzin włożonych w projekt w 2018 roku. Demontaż pozostałych elementów wyposażenia i przygotowanie eksponatu do czyszczenie wnętrza wozu.
Udało się nam przeskoczyć duży problem jakim było przeprowadzenie operacji wyjęcia jarzma pancernego i armaty z ISU, oraz zdjęcia pancernych płyt stropowych.

Przed dokładnym wyczyszczeniem środek ISU wyglądał tak.

Środek wozu wyczyściliśmy i zabezpieczyliśmy podkładem epoksydowym.

Teraz czekają nas niezbędne naprawy w środku kadłuba i powolne montowanie podzespołów, z których większość oczekuje jeszcze na czyszczenie i naprawy.
W 2018 roku pozyskaliśmy do ISU 4 ogniwa gąsienic ( z 11 brakujących) i cały czas stoimy przed problemem pozyskania lub wykonania zespołu wentylatorów ze sprzęgłem i chłodnic.

Haubicoarmata 152 mm wz.37
Statystycznie najwięcej uwagi poświęciliśmy w 2018 roku artylerii.
Na pierwszy rzut poszła Krowa, czyli haubicoarmata 152 mm wz.37 z wdzięcznym napisem na lufie "Za Polski Gdańsk".

Eksponat przygotowany był do prac w zeszłym roku. Po naszym czyszczeniu i podkładowaniu czeka nas już w 2019 roku malowanie farbą nawierzchniową i składanie w całość.

T34/74
Można powiedzieć – szybka praca, choć korozję można było wiadrami wynosić. Dokładnie to 15 wiadrami ...
Wykonanie czyszczenie wnętrz kadłuba. I malowanie podkładem epoksydowym.

To znaczy -byłaby to szybka praca, gdyby nie fakt, iż każde połączenie gwintowe i każda płyta pancerna była zespawana. Nie dało się zrobić dobrze czyszczenia bez demontażu, więc …

Pojazd w ramach prac fortecznych jest przygotowany do renowacji. Myślę, że w 2019 roku dużo będzie relacji z prac przy tym eksponacie.

Ts-8 Bies
28 stycznia 2019 roku Biesowi stuknie 60 lat.
Muzeum Wojska Polskiego zabezpieczyło środki dzięki czemu mogliśmy choć trochę przywrócić blask naszej maszynie.

Nasz Ts-8 Bies tuż przed rozpoczęciem prac w 2018 roku.

I uzupełnić samolot w kilka dokupionych oryginalnych części: antenę radiostacji R-800, przednią oponę, reflektor do lądowania i nadajnik ciśnienia.
Więcej o pracach wykonanych przy Ts-8 Bies.

A tak wygląda nasz Bies w grudniu 2018 roku, tuż po zakączeniu pierwszego etapu prac.

Pierwsza część opowieści o renowacji Ts-8 Bies ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego.

Armaty…
Końcówka roku obfitowała w konserwację armat. W centrali muzeum, w Alejach zrobiliśmy cała alejkę :)

PP Mi-2 PLANSZA
Pozyskaliśmy zestaw treningowy PP Mi-2 Plansza. Jest to trenażer do nauki i doskonalenia odruchów w sytuacjach awaryjnych na śmigłowcu Mi-2.
Umożliwia on ćwiczenie 30 wariantów awaryjnych na śmigłowcu.
Nasz zestaw wyprodukowany został w 1987 roku.
Pierwsze prace wykazały, że niestety elektronika zestawu nie działa. Mimo to nie poddajemy się i w planie na rok 2019 mamy przywrócenie symulatora jeśli nie do stanu użytkowego, to przynajmniej ekspozycyjnego.

Ogniwa gąsienic do ISU-122
Łącznie pozyskaliśmy 4 sztuki. Jeszcze brakuje nam ich 7 (oraz sworzni łączących) i taśmy do ISU-122 będą kompletne.

Koło podtrzymujące do KW-1s
Ogromna ciekawostka – udało się nam pozyskać koło od naszego eksponatu. Nie tylko od typu, ale właśnie od naszego czołgu.

Klapa kierowcy Ms-1
Brakujący w muzealnym eksponacie detal.

Pancerna nadbudowa Sd.Kfz. 7
W muzealnym eksponacie po pancernej kabinie załogi ocalała jedynie przednia ściana. Pozyskane przez fundację elementy stanowią większość głównych elementów zabudowy pojazdu.
Szukamy dalszych części.

Elementy wyposażenia TS-8 Bies
Historia potraktowała naszego Biesa bardzo ostro.
Nie dość, że jest uszkodzony przez niewłaściwe przenoszenie, to jeszcze kompletnie pozbawiony wyposażenia.

W miarę możliwości dokupiliśmy do niego kilka elementów, w tym: antenę radiostacji R-800, przednią oponę, reflektor do lądowania i nadajnik ciśnienia.

Walizka z tlenem
Pozyskaliśmy również takie "coś". Wiemy, że jest to walizka z tlenem i wszelkie ślady prowadzą do śmigłowców Mi-2. Ale .. może kiedyś dowiemy się więcej na temat tej walizki.

Współpraca z Muzeum Wojska Polskiego to nie tylko praca na sprzęcie, czy uzupełnienie kolekcji. To przede wszystkim udział w imprezach organizowanych w muzeum. To opowiadanie o naszej historii i technice w historii. I wszelka możliwa pomoc.

Jako Wolontariat uczestniczyliśmy w V Warszawskich dniach Kawaleryjskich prezentujac na nich TKS ze zbiorów naszego muzeum.

Noc Muzeów wspieraliśmy w MPTW. Poza naszą standardową pracą jaką jest dbanie o naszych gości i obsługa sprzętu przygotowanego do pokazów, w noc uruchomiliśmy na naszym lotnisku zestaw oświetlenia lotnisk Łucz-2.

Wspieraliśmy również muzealny udział w konwencie gier strategicznych Grenadier 2018

Nie zabrakło nas na festiwalu modelarskim BabaRyba na którym prezentowaliśmy tankietkę TKS. Okazja tym fajniejsza, że premierę na festiwalu miał model naszego TKSa :)

Niestety w konkursie modelarskim muzealny TKS nie mógł wziąć udziału – organizatorzy nie przewidzieli skali 1:1 ;)
Za to my ufundowaliśmy puchar za „Najbardziej Odlotowy Śmiglak” według Wolontariatu Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej.
Nagrodę otrzymał model Mi-24D!

Wspieraliśmy muzeum w bardzo trudnym dniu Święta Wojska Polskiego, kiedy to muzeum jednocześnie organizowało imprezy w 2 miejscach naraz.

W połowie września pokazaliśmy graczom w WOT jak wygląda czołg ;) oraz jak się go tankuje, ładuje, przestawia i co tam jeszcze przyszło do głowy. W skrócie – przeczołgaliśmy ich :)

Wyruszyliśmy pod Arsenał po „skarb”. Celem przedsięwzięcia było sprawdzenie opowieści świadków, pod Arsenałem właśnie był zakopany mały czołg. Niestety – nie tym razem.

Nie zabrakło naszego udziału w obchodach 11 listopada.